Każdego dnia wiele milionów osób na całym świecie wpisuje jakieś słowa, frazy w wyszukiwarkę. W odpowiedzi otrzymuje listę stron internetowych. To inaczej SERP (Search Engine Results Position), czyli wyniki wyszukiwania, których kolejność nie jest przypadkowa.
Każdy z tych wyników zawiera następujące informacje:
Oprócz tego w najpopularniejszej wyszukiwarce, czyli w Google, wyniki wyszukiwania dzieli się na dwa typy:
Linki sponsorowane to te, które oznaczone są zieloną etykietą Reklama. Płatne wyniki wyszukiwania najczęściej wyświetlają się ponad naturalnymi. Czasami też widnieją na dole strony lub z prawej strony. Dodatkowo można też spotkać rozszerzenia reklam lub przy wynikach organicznych widzimy mikroformaty – np. gwiazdki, które świadczą o ocenie przyznanej danej stronie przez użytkowników.
W zależności od rodzaju wyszukiwanej informacji możemy spotkać się również z dodatkowymi danymi. Przykładem jest, chociażby mapa Google, która pojawia się głównie wtedy, gdy poszukujemy lokalizację danego obiektu. Czasami oprócz informacji podstawowych pojawiają się także zdjęcia lub ilustracje.
Pewnie niejeden użytkownik internetu zastanawiał się, jak to się dzieje, że wyświetlają się akurat te, a nie inne strony w SERP? Na ten fakt składa się wiele czynników. Wpływ mogą mieć działania SEO, które dostosowują daną stronę pod kątem wyszukiwanych słów kluczowych. Jeśli natomiast chodzi o ilość wyświetleń i pozycje reklam w płatnych wynikach, to decyduje o tym z reguły mechanizm aukcyjny platformy reklamowej AdWords (kampanie PPC).
Dlaczego zdarza się, że dana strona nie jest wyświetlana lub jej widoczność chwilowo spada? Oto kilka przykładowych powodów: