Search Engine
Results Position
Nie tylko dla początkujących.

SERP, czyli wyniki wyszukiwania

Każdego dnia wiele milionów osób na całym świecie wpisuje jakieś słowa, frazy w wyszukiwarkę. W odpowiedzi otrzymuje listę stron internetowych. To inaczej SERP (Search Engine Results Position), czyli wyniki wyszukiwania, których kolejność nie jest przypadkowa.

Każdy z tych wyników zawiera następujące informacje:

  • tytuł strony (title),
  • adres strony (adres URL),
  • krótki tekst informacyjny, opis (description).

Oprócz tego w najpopularniejszej wyszukiwarce, czyli w Google, wyniki wyszukiwania dzieli się na dwa typy:

  • płatne – czyli reklamy AdWords dodawane przez reklamodawców,
  • darmowe – nazywane także naturalnymi lub organicznymi.

Linki sponsorowane to te, które oznaczone są zieloną etykietą Reklama. Płatne wyniki wyszukiwania najczęściej wyświetlają się ponad naturalnymi. Czasami też widnieją na dole strony lub z prawej strony. Dodatkowo można też spotkać rozszerzenia reklam lub przy wynikach organicznych widzimy mikroformaty – np. gwiazdki, które świadczą o ocenie przyznanej danej stronie przez użytkowników.

W zależności od rodzaju wyszukiwanej informacji możemy spotkać się również z dodatkowymi danymi. Przykładem jest, chociażby mapa Google, która pojawia się głównie wtedy, gdy poszukujemy lokalizację danego obiektu. Czasami oprócz informacji podstawowych pojawiają się także zdjęcia lub ilustracje.

Różnice między SEO a pozycjonowaniem
Dlaczego te, a nie inne strony?

Dlaczego te, a nie inne strony?

Pewnie niejeden użytkownik internetu zastanawiał się, jak to się dzieje, że wyświetlają się akurat te, a nie inne strony w SERP? Na ten fakt składa się wiele czynników. Wpływ mogą mieć działania SEO, które dostosowują daną stronę pod kątem wyszukiwanych słów kluczowych. Jeśli natomiast chodzi o ilość wyświetleń i pozycje reklam w płatnych wynikach, to decyduje o tym z reguły mechanizm aukcyjny platformy reklamowej AdWords (kampanie PPC).

Dlaczego zdarza się, że dana strona nie jest wyświetlana lub jej widoczność chwilowo spada? Oto kilka przykładowych powodów:

  • strona jest nowa – czyli dopiero musi zaistnieć w sieci,
  • brak treści na stronie – a przecież w wyszukiwarkach zadajemy pytania, na które szukamy odpowiedzi,
  • treść niskiej jakości – czyli np. taka, która jest kopiowana z innych serwisów,
  • brak słów kluczowych – czyli konieczne jest wrzucenie takich fraz, jakie interesują użytkowników, bo Google samo się „nie domyśli”,
  • ban lub filtr nałożony na stronę – czyli „kara” za złamanie wskazówek dla Webmasterów,
  • długi czas ładowania strony.