Poznaj
różnice
Nie tylko dla początkujących.

SEO, a SEM - różnice

Czym się różni SEM od SEO? Choć te dwa terminy w świecie reklamy online nie są obce i mamy z nimi do czynienia bardzo często, to dla tych, co planują kampanie internetowe, poprawna znajomość obu bardzo się przyda.

SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces, który polega na dostosowaniu strony internetowej do zdobywania wysokich pozycji w indeksie Google. Wcześniej przeprowadza się audyt seo, który ma na celu pokazanie, które elementy witryny należałoby poprawić, aby uzyskać lepszą lokatę w wyszukiwarce. Oprócz tego analizuje się konkurencję (m.in. z jakich technik reklamowych korzysta) i na podstawie zdobytych informacji opracować strategię działania. Reklamy płatne i pozycjonowanie dotyczą wyników organicznych (naturalnych) niepłatnych. Jest procesem długofalowym, a rezultatem ma być osiągnięcie i utrzymanie wysokich pozycji. Biorąc pod uwagę, że to działanie wymagające dużej praktyki, jak i ciągłej aktualizacji wiedzy ze względu na to, że algorytmy Google odpowiadające za wyświetlanie top 10 nieustannie się zmieniają, warto zlecić to zadanie firmom specjalizującym się w pozycjonowaniu. Do nich należy m.in. Grupa TENSE, która obsługuje w tym zakresie wiele podmiotów z różnych branż z terenu całej Polski.

SEM (ang. Search Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach) to szereg działań marketingowych, których celem jest osiągnięcie widoczności danego serwisu czy strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jest połączeniem reklamy płatnej i pozycjonowania, w którym zawiera się SEO. Może opierać się np. na kampanii linków sponsorowanych, optymalizacji stron internetowych. Rezultatem ma być pozyskanie internautów, którzy będą zainteresowani konkretnymi usługami.

SEO, a SEM - różnice
Dlaczego warto zainwestować w SEO i SEM?

Dlaczego warto zainwestować w SEO i SEM?

Za tym, aby wejść w działania SEO i SEM przemawia wiele korzyści. Są to m.in.:

  • efektywność – w porównaniu do tradycyjnych działań marketingowych, działania SEO i SEM dają szybsze efekty w stosunku do poniesionych kosztów,
  • dobór grupy docelowych odbiorców – czyli targetowanie na podstawie określonych słów i fraz, które użytkownik wpisuje do wyszukiwarki. Tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo tego, że reklama dotrze do właściwej osoby, czyli takiej, która skorzysta z danego produktu lub usługi,
  • korzyści w krótkim i dłuższym czasie – w zależności od intensywności działań marketingowych (aby osiągnąć jak najwyższą skuteczność) można osiągnąć korzyści w relatywnie krótkim, jak i w dłuższym terminie.

Połączone siły marketingowe

Biorąc pod uwagę, że SEM łączy w sobie pozycjonowanie i AdWords, warto wykorzystać te połączone ze sobą siły, aby zdobyć jak najwięcej klientów. Jeśli zależy nam na tym, aby w ciągu kilku miesięcy dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, to wówczas wskazane jest pozycjonowanie strony. Z kolei reklama AdWords ma tę zaletę, że natychmiast działa. Nie potrzebne jest w tym przypadku pozycjonowanie, tylko dobór odpowiednich słów kluczowych, ustalenie budżetu, napisanie tekstów reklamowych i sfinansowanie działania, czyli przelanie środków na konto Google.

SEM z założenia łączy pozycjonowanie i adwords (czyli SEO + link building z reklamą PPC)