Poznaj różnicę
Nie tylko dla początkujących.

Różnice między SEO a pozycjonowaniem

Choć często błędnie uważane są za tożsame, to jednak SEO i pozycjonowanie to dwa różne pojęcia, mimo iż odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji, jaką dana strona osiąga w wyszukiwarkach internetowych. SEO (z ang. Search Engine Optimization) można przetłumaczyć jako optymalizację pod kątem wyszukiwarek. W praktyce polega to na działaniach, których celem jest dostosowanie stron www do tego, aby w wyszukiwarkach online (w tym w najpopularniejszej Google) znajdowały się jak najwyżej. W tym przypadku wprowadza się zmiany w treści strony pod kątem słów kluczowych, które mają „naprowadzić” użytkownika na daną witrynę, czyli przekierować do niej. Zmiana dotyczy również kodu strony oraz optymalizacji profilu linków przychodzących, co jest najczęściej efektem analizy konkurencji.

Pozycjonowanie jest elementem SEO. To podejmowanie takich działań, które umożliwią danej stronie internetowej uzyskać najwyższą pozycję w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnej frazy i stabilnie ją utrzymywać jak najdłużej. Ważnym elementem tego procesu jest optymalizacja, czyli m.in. zamieszczenie unikalnej treści ze słowami kluczowymi, z nagłówkami i innymi wyróżnieniami, linkowanie (link building), a więc udostępnianie linków przez internautów, cytowanie danej witryny na innych stronach www. Optymalizacja dotyczy także samego kodu HTML strony i usprawnienie jej działania pod względem technicznym. To również zadbanie o to, aby dostępna była na urządzeniach mobilnych. Pozycjonowanie opiera się także na content marketingu, czyli tworzeniu wartościowej treści i jej promocji.

SEO jest więc częścią pozycjonowania, jednym z jego narzędzi, dzięki któremu można osiągać wyznaczone cele marketingowe.

Różnice między SEO a pozycjonowaniem

SEO i pozycjonowanie - naczynia połączone

Pozycjonowanie to element składowy SEO. Jeśli więc planujemy poprawę rankingu strony internetowej w wyszukiwaniach Google, to pod uwagę trzeba wziąć również to, aby była ona jak najlepiej postrzegana przez użytkowników i wyszukiwarki. Nie można w tym przypadku przesadzić z ilością słów kluczowych, bo upychane gdziekolwiek się da, będą raczej odpychały, niż zachęcały. A poukładanie ich w sensowny sposób sprawi, że treści staną się przystępne, co będzie skutkowało dobrym odbiorem przez użytkownika, który będzie chciał pozostać na niej dłużej. W tym przypadku najczęściej zleca się przygotowanie treści zawodowym copywriterom, najczęściej zatrudnionym lub współpracującym z agencjami marketingowymi. Grupa TENSE zajmuje się na co dzień nie tylko opracowywaniem wysokiej jakości treści na strony internetowe, ale prowadzi skuteczne pozycjonowanie firmy.

Dla podmiotów, które chcą zaistnieć w sieci (zwłaszcza prowadzących tam swój biznes) właściwe pozycjonowanie i SEO są wręcz obowiązkowymi działaniami. Mimo iż przyniosą one efekt w dłuższej perspektywie czasu, to jednak w ten sposób powoli buduje się strukturę pod ruch naturalny, który będzie miał przewagę nad płatnym. Wielu internautów omija bowiem jeszcze reklamy Google i korzysta z organicznych wyników wyszukiwania.